Jag har konverterat mitt akustiska trumset med hjälp av piezo element. Har provat två olika konstruktioner; "crossbar design" (används främst av Roland) och "Reflection plate design"(Alesis, Yamaha mfl...användes av i stort sett alla innan Roland började med sin crossbar design med koner.)
Jag använder en kombination av båda kan man säga, men det är nog mest likt reflection plate design. Båda har för och nackdelar. Crossbar design med triggerkoner är lättare att få känsliga för vibrationer, vilket gör att de ofta kan trigga svaga slag bättre. Buzzrolls och liknande triggas jämnare överlag, men en bra konstruerad reflection plate design kan prestera lika bra. Triggerkonerna i Crossbar designen gör att så kallade hotspots är väldigt vanligt förekommande. I reflection plate design är hotspots inte lika tydliga utan dynamiken blir jämnade över hela slagytan. Jag rekommenderar dig att prova båda och att experimentera med material. Spännande och kul! Jag har fått snilleblixtar mer än en gång och panikåkt till Järnia för att testa något nytt material
Cymbalerna jag använder är övningscymbaler i plast som jag satt dit piezo element och switchar på. Ta dig en titt på min forumtråd om hur jag konstruerade min cymbal med 3 zoner (bell, bow, edge) + choke.
viewtopic.php?f=3&t=1279Jag har inte hunnit uppdatera med nya bilder, men om du läser hela tråden så märker du att jag gjort en del förändringar jämför med vad jag skriver i början tråden. (Började tex med att konvertera en riktig akustisk cymbal, men bytte till plast senare.)
Jag planerar (i mån av tid) att snart konvertera fyra nya plastcymbaler så då kommer en uppdaterad tutorial på hur jag går tillväga med nya bilder.